ضدعفونی کردن انبار سیب زمینی و افزایش زمان نگهداری آن
نوشته شده توسط : آرال شیمی

سیب‌ زمینی یکی از مهمترین منابع غذایی دنیا محسوب می‌وشد و در تامین غذای جامعه نقش مهمی دارد. این گیاه از خانواده گوجه‌فرنگی، گیاهی دو ساله با ساقه صاف و برگ‌های مرکب است. برای تکثیر از بذرهای غده‌ای استفاده می‌شود. غده سیب زمینی نوعی ساقه است که فاصله میانگره‌های آن کم و مواد غذایی و نشاسته در آنها ذخیره شده است. روی غده سیب زمینی فرورفتگی‌هایی به نام چشم وجود دارد که در هر چشم جوانه برگ و ساقه وجود دارد. اگر جوانه روی غده در دوره استراحت نباشد و به آن نور برخورد کند این ساقه خاصیت زمین گریزی پیدا می‌کند. بعد از طی شدن دوره خواب که حدود 1 تا 4 ماه طول می‌کشد.

دوره استراحت

جوانه های موجود در چشم ها حتی در شرایط مساعد رشد نمی کنند این دوره غالباً از 1 تا 4  ما طول می کشد. هرچه غده در مرحله نارس تری برداشت شده باشد، طدول دوره استراحت در آن بیشتر خواهد بود. وقع یک دوره سرمای 3 درجه سانتی گراد سب کوتاه شدن طول این دوره و رسیده آن به 3هفته در بعضی ارقام مانند دزیره و اآلفا می شود

سیب زمینی ماده غذایی بسیار فسادپذیر است، به همین دلیل از بین بردن باکتری ها و عوامل آلودگی موجود در انبار نگهداری امری ضروری می باشد. اکسیدین (Oxcidine)به عنوان ماده ضدعفونی کننده به صورت تولید ابر گرم یا سرد از طریق دستگاه Fogger مورد استفاده قرار می گیرد.

امکان ضدعفونی کردن سالن های نگهداری سیب زمینی از طریق مه پاشی نیز وجود دارد، اما بازدهی تولید ابر بیشتر از مه پاشی می باشد.

با این روش کنترل بسیاری از عوامل پوسیدگی نرم باکتریایی، پوسیدگی خشک، پوسیدگی صورتی، حلقوی و لیت بلایت و پوسیدگی پیتیومی به نحو موثری قابل کنترل است. چرا که ابر غلیظی از محلول ضدعفونی کننده اکسیدین به تمام قسمت های سطح پوست سیب زمینی نفوذ می کند. بدون مرطوب کردن سطح پوست آنها، عوامل فساد قارچی و باکتریایی را کنترل و سرکوب می کند. 

مراحل ضدعفونی کردن انبار سیب زمینی

  • ابتدا تمام منافذ محل انبار را مسدود کنید.
  • محلول ضدعفونی کننده اکسیدین را طبق دستور العمل آماده کنید.
  • محلول را با کمک دستگاه Fogger گرم یا سرد داخل سالن تزریق نمایید.
  • حداقل ۲۴ ساعت نباید از جو داخل سالن که حاوی مقادیر زیادی اکسیدین هست کسی تنفس نماید. 

جهت اطلاعات بیشتر در باره ضدعفونی کننده ها در زمینه کشاورزی و باغداری و همچنین جزئیات محصول و دریافت اطلاعات فنی، به سایت www.aralshimi.com مراجعه نمایید. مقاله دیگر ما در زمینه ضدعفونی کردن خاک را می توانید در همین وبلا گ مشاهده کنید. در صورتی که مطلب برای شما مفید بودهاست خواهشمند است نظرات خود را ذکر بفرمایید.





:: برچسب‌ها: ضدعفونی گیاهان , محلول ضدعفونی کننده , آرال شیمی , اگروسیب , پراکسیدین , باغبانی , کشاورزی , گندزدایی زمین , ضدعفونی سیبزمینی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: